Blogg

Christoffer Hernæs skriver her om hva som preger fintech i Norge akkurat nå. Hernæs er CDO i SBanken. Du kan lese flere vurderinger om innovasjon, finans og teknologi på bloggen hernaes.com.

 

I posisjon for å sette fart på norsk fintech

Fintech er i vinden som aldri før, og både banker, investorer og håpefulle entreprenører ser seg om etter det neste store. Med en digital infrastruktur som til stadighet rangeres som verdens beste står vi i en unik posisjon for å gjøre fintech til en suksess også utenfor Norge grenser. Tjenester som BankID er lett å ta for gitt her i Norge, men representerer en betydelig innovasjon for tjenester som baserer seg for sikker identifikasjon og autentisering som kan kommersialiseres og eksporteres.
 

Les mer

Den gode nyheten er at bransjen ikke sitter stille og ser på at dette toget går, men samtlige aktører tar ulike aktive grep for å være med på utviklingen. Sbanken har investert i Quantfol.io som leverer kunstig intelligens til robotrådgivning. SpareBank 1 SR-Bank har også investert i flere selskaper som kan utfordre og videreutvikle egen forretningsmodell, samt har annonsert at de vil etablere et dedikert venturefond på 250 MNOK for å investere i finansteknologi i Norden. Samtidig har DNB etablert DNB Venture med en tilsvarende størrelse for å ta en posisjon i nordiske fintech startups.

Med en nyetablert fintech-klynge bestående av representanter fra de toneangivende virksomhetene i bransjen ligger forholdene til rette for å skape en spennende fremtid for norsk finansbransje.

PSD2 er i prinsippet i effekt men ettersom de tekniske standardene ikke er klare vil det ta tid før direktivet er fullt implementert. Dette hindrer ikke bankenes vilje til å åpne opp sine tekniske grensesnitt for tredjeparter allerede før det er påkrevd, og Sbanken er først ute med å la kundene utvikle sine egne banktjenester. Dette vil utvilsomt skape grobunn for innovasjon gjennom bruk av data på tvers av banker og andre bransjer. Samtidig bidrar åpne grensesnitt til potensielt økt operasjonell risiko, og veien fra datadrevet innovasjon til kundedata på avveie kan være kort.

Kunstig intelligens vil gi både banker og fintech-selskaper nye muligheter innen kredittvurderinger, antihvitvask, finansiell rådgivning, og generelt alle områder som handler om å trekke slutninger basert på en stadig økende mengde data.

Kampen om kundenes lommebok er i full gang, og et bredt utvalg spareapper og investeringsløsninger er allerede på plass og med robotrådgivningsløsninger på vei er scenen satt for å konkurrere om å bli kundenes foretrukne digitale spare- og investeringsrådgiver. Målet er å gjøre sparing og investeringer både morsomt, relevant, forståelig og ikke minst bidra til å skape en bedre avkastning for forbrukeren.

Etter lang tid med fokus på konsumenten, rettes nå blikket mot SMB-segmentet, med flere initiativ på vei for å gjøre bankhverdagen enklere for de minste bedriftene. Resultatet er at grenseflatene mellom bank og regnskaps viskes ut for å tilby relevante tjenester på kundenes premisser.

Med en rekke aktører har lansert crowlending-

plattformer blir dette året der vi endelig vil se hvorvidt crowdlending vil appellere til nordmenns sparevaner som et alternativt investeringsprodukt, og samtidig om det kan bidra til å dekke deler av kapitalbehovet for SMB-bedriftene.

Med en samlet bransje bak Vipps, ligger forholdene til rette for at mobilen bli vår fremtidige foretrukne betalingsmetode, og det er på mobilen kampen om kundens oppmerksomhet vil stå. Men for at fintech skal være noe mer enn bare noe som snakkes om på konferanser må tjenestene løse reelle problemer i kundenes hverdag, samt ha en klar tanke om potensiell forretningsomdell.

Selv om sluttspillet er vanskelig å spå er det hevet over enhver tvil om at fintech i Norge er på vei i riktig retning, og alt ligger til rette for at 2018 kan bli det mest begivenhetsrike året så langt.


Christoffer Hernæs
er Chief Digital Officer i Sbanken og et velkjent navn når det kommer til fintech i Norge. Han var tidligere direktør for strategi og innovasjon i SpareBank 1 Gruppen, samt en bakgrunn fra konsulentbransjen. Han har to ganger blitt kåret til en av Norges fremste ledertalenter i e24 sin årlige  kåring av unge ledertalenter, og regnes som en av Nordens fremste autoriteter innen digitalisering og fintech. Han deler jevnlig sine tanker om teamene på egen blogg, i Dagens Næringsliv og i TechCrunch.